WYBORY ŁAWNIKÓW SĄDOWYCH

na kadencję 2020-2023

 

                    Z dniem 31 grudnia 2019 r. upływa kadencja ławników wybranych w 2015 r.  Najpóźniej w październiku 2019 r. Rada Gminy Gródek, w głosowaniu tajnym, dokona wyboru dwóch ławników dla Sądu Okręgowego w Białymstoku do orzekania w sprawach cywilnych oraz jednego ławnika dla Sądu Rejonowego w Białymstoku do orzekania w sprawach pracy i ubezpieczeń społecznych.

Termin zgłaszania kandydatów upływa z dniem 30 czerwca 2019 r.

Kandydatów mogą zgłaszać prezesi właściwych sądów, stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, zarejestrowane na podstawie przepisów prawa, z wyłączeniem partii politycznych, oraz co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie Gminy Gródek.

Zgłoszenia należy dostarczyć do Urzędu Gminy Gródek, ul. Chodkiewiczów 2, pokój Nr 1.

Kto może zostać ławnikiem ?

Ławnikiem może być wybrany ten, kto:

  • posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
  • jest nieskazitelnego charakteru,
  • ukończył 30 lat,
  • jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania co najmniej od roku,
  • nie przekroczył 70 lat,
  • jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika,
  • posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe.

Do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy ławnikiem powinna być wybrana osoba wykazująca szczególną znajomość spraw pracowniczych.

Kto nie może zostać ławnikiem ?

Ławnikami nie mogą być:

  • osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze,
  • osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego,
  • funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń,
  • adwokaci i aplikanci adwokaccy,
  • radcy prawni i aplikanci radcowscy,
  • duchowni,
  • żołnierze w czynnej służbie wojskowej,
  • funkcjonariusze Służby Więziennej,
  • radni gminy, powiatu i województwa.

Nie można być ławnikiem jednocześnie w więcej niż jednym sądzie.

Zgłoszenia kandydatów na ławników dokonuje się na karcie zgłoszenia. Formularz karty zgłoszenia jest dostępny:

  • w Urzędzie Gminy Gródek, ul. Chodkiewiczów 2, pokój Nr 1
  • na stronie internetowej Gminy Gródek: www.grodek.pl

Do zgłoszenia kandydata na karcie zgłoszenia dołącza się następujące dokumenty:

  • informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą zgłaszanej osoby,
  • oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
  • oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona ani zawieszona,
  • zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz.U. poz. 2217 oraz z 2018 r. poz. 1000 i 1544), stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika;
  • dwa zdjęcia zgodne z wymogami stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego.

Wyżej wymienione w pkt 1-4 dokumenty powinny być opatrzone datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed dniem zgłoszenia.

Ponadto:

  • do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego przez stowarzyszenie, inną organizację społeczną lub zawodową, dołącza się aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis do innego właściwego rejestru lub ewidencji dotyczące tej organizacji. Dokumenty te powinny być opatrzone datą nie wcześniejszą niż 3 miesiące przed dokonaniem zgłoszenia;
  • do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego przez obywateli dołącza się listę osób, zawierającą imię (imiona), nazwisko, numer ewidencyjny PESEL, miejsce stałego zamieszkania i własnoręczny podpis każdej z 50 osób zgłaszających kandydata. Osobą uprawnioną do składania wyjaśnień w sprawie zgłoszenia kandydata na ławnika przez obywateli jest osoba, której nazwisko zostało umieszczone jako pierwsze na liście.

Formularze:

  • zapytania o udzielenie informacji o osobie z Krajowego Rejestru Karnego,
  • listy osób zgłaszających kandydata,

są dostępne w Urzędzie Gminy Gródek, ul. Chodkiewiczów 2, pokój Nr 1 oraz na stronie internetowej Gminy Gródek: www.grodek.pl

Kandydat na ławnika potwierdza wyrażenie zgody na kandydowanie i prawdziwość danych zawartych w karcie zgłoszenia własnoręcznym podpisem.

Zgłoszenia kandydatów, które wpłynęły po ustawowym terminie, tj. po 30 czerwca 2019 r., a także zgłoszenia, które nie spełniają wyżej wymienionych wymagań formalnych - pozostawia się bez dalszego biegu.

Wszelkich wyjaśnień w sprawie wyborów ławników w Gminie Gródek udziela Zastępca Wójta – Lilia Waraksa, Urząd Gminy Gródek, ul. Chodkiewiczów 2, pokój Nr 1,  tel. 85 7180 664.

Wybory ławników regulują następujące akty prawne:

  • ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 52 z późn. zm.)
  • rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu postępowania z dokumentami złożonymi radom gmin przy zgłaszaniu kandydatów na ławników oraz wzoru karty zgłoszenia (Dz. U. Nr 121, poz. 693)

 

Wójt Gminy Gródek

Wiesław Kulesza

Do pobrania:

Karta zgłoszenia kandydata na ławnika

Lista zgłaszających 2019

Informacja dla osób zgłaszających kandydatów na ławników

Informacja dla kandydatów na ławników

 

 

 

 

Szanowni Mieszkańcy,

Stosownie do art. 28aa ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) przedstawiam Raport o stanie Gminy Gródek w 2018 r., zwany dalej „Raportem”.

Zgodnie z procedurą  określoną w art. 28aa ustawy o samorządzie gminnym, rada gminy rozpatruje Raport podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Nad przedstawionym Raportem przeprowadza się debatę.

W debacie nad Raportem mogą zabierać głos mieszkańcy gminy. Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos w debacie nad Raportem składa do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie, poparte podpisami co najmniej 20 osób.

Zgłoszenie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została sesja, podczas której ma być przedstawiany raport o stanie gminy. Mieszkańcy są dopuszczani do głosu według kolejności otrzymania przez przewodniczącego rady zgłoszenia. Liczba mieszkańców mogących zabrać głos w debacie wynosi 15, chyba że rada postanowi o zwiększeniu tej liczby.

Biorąc powyższe pod uwagę zapraszam do zapoznania się z Raportem, będącym podsumowaniem działalności władz samorządowych w 2018 r. w zakresie zadań wynikających z obowiązujących dokumentów strategicznych.

Z poważaniem,

Wójt Gminy Gródek

/-/ Wiesław Kulesza

Do pobrania:

Raport o stanie Gminy Gródek w 2018 r.

Ogłoszenie

W związku z pismem Starostwa Powiatowego w Białymstoku informuję, iż zostało uruchomione działanie o nazwie: "Wsparcie na inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość dla środowiska". Działanie daje możliwość skorzystania przez właścicieli lasów, nie stanowiących własności Skarbu Państwa, ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Nabór wniosków o dofinansowanie będzie prowadzony w terminie od dnia 2 maja do dnia 12 czerwca br.

Informacje o działaniu dostępne są na stronie ARiMR, pod linkiem:

https://www.arimr.gov.pl/ogloszenia-prezesa-arimr/artykuly/pomoc-na-inwestycje-zwiekszajace-odpornosc-ekosystemow-lesnych-i-ich-wartosc-dla-srodowiska.html

         Szczegółowe warunki uzyskania pomocy określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość dla środowiska" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2019 r. poz. 587).

         Jednocześnie informuję, że pomoc możliwa jest do uzyskania przez prywatnego właściciela lasu wyłącznie w przypadku gdy lasy i grunty leśne objęte są obowiązującym uproszczonym planem urządzenia lasu, o którym mowa  w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2018 r. poz. 2129 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, lub decyzją starosty wydaną na podstawie inwentaryzacji stanu lasu, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy.

Wykaz obrębów ewidencyjnych, które posiadają obowiązujące uproszczone palny urządzenia lasu zamieszczono na stronie internetowej Powiatu Białostockiego pod linkiem: http://st.bialystok.wrotapodlasia.pl/pl/druki_i_informacje/wydzial-rolnictwa-srodowiska-rozwoju-obszarow-wiejskich-i-promocji.html

Wójt Gminy

Wiesław Kulesza

 Szanowni Państwo !

    Mamy zaszczyt zaprosić Państwa na spotkanie  poświęcone  działalności lokalnej organizacji turystycznej „PUSZCZA KNYSZYŃSKA  LOKALNA ORGANIZACJA TURYSTYCZNA” .

Nasze spotkanie to efekt wspólnych dyskusji prowadzonych pod koniec 2017 roku z przedstawicielami  podmiotów prowadzących działalność  w turystyce, gastronomii i hotelarstwie na obszarze funkcjonalnym Puszczy Knyszyńskiej. Owocem tych spotkań było powstanie kilkoosobowej grupy założycielskiej , która doprowadziła  w 2018 roku do zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym pod nr. 0000731070 lokalnej organizacji turystycznej „Puszcza Knyszyńska  Lokalna Organizacja Turystyczna”. Do celów rejestracyjnych,  grupa założycieli  wybrała również trzyosobowy  Zarząd w składzie : Prezes Zarządu - Katarzyna Kopeć, Członek Zarządu- Waldemar Sieradzki, Członek  Zarządu- Justyna Piechowska

 Jednocześnie prowadziliśmy rozmowy z przedstawicielami 11 Gmin z obszaru Puszczy Knyszyńskiej z trzech powiatów Białostockiego, Sokólskiego i Monieckiego. Zakładamy że przez najbliższe 2 miesiące nasze partnerskie samorządy gminne formalnie przystąpią do naszego LOT-u. W załączniku przesyłamy statut  organizacji „Puszcza Knyszyńska  Lokalna Organizacja Turystyczna” w którym możecie Państwo zapoznać się z celami i zadaniami oraz strukturą organizacyjną  LOT-u. Naszym głównym celem  to przede wszystkim integracja małych i średnich podmiotów typu : gospodarstwa agroturystyczne, lokale gastronomiczne, obiekty noclegowe i hotele oraz operatorzy turystyczni  typu:  wynajem kajaków, ośrodki jeździeckie itp. Wierzymy, że wspólne działanie, szczególnie w dziedzinie promocji ponadregionalnej, przyniesie nam wszystkim lepsze efekty naszej działalności. Dlatego jeszcze raz zapraszamy do włączenia się w działalność naszej organizacji a na spotkanie prosimy  przygotować propozycje potrzeb i  organizacji promocji turystyki w waszej okolicy – gminie. W załącznikach przesyłamy statut organizacji oraz wzór deklaracji członkowskiej (można ja wydrukować i po wypełnieniu dostarczyć w wersji papierowej na spotkanie). W trakcie spotkania przewidujemy możliwość wstąpienia do naszej lokalnej organizacji turystycznej . Wysokość wpisowego została zaproponowana w wysokości 150 zł.

ZAPRASZAMY  W DNIU 24 KWIETNIA NA GODZ.18.00 DO GMINNEGO OŚRODKA KULTURY  W MICHAŁOWIE

 W przypadku  niejasności i pytań co do funkcjonowania lokalnej organizacji turystycznej „Puszcza Knyszyńska  Lokalna Organizacja Turystyczna”  jesteśmy do dyspozycji pod telefonem 666238280-Katarzyna Kopeć lub 507821458 Michał Kozłowski oraz 601898272 Waldemar Sieradzki

Z poważaniem,

Prezes Zarządu „Puszcza Knyszyńska”

Lokalna Organizacja Turystyczna

Katarzyna Kopeć

 

Do pobrania:

Statut lokalnej organizacji turystycznej „ PUSZCZA KNYSZYŃSKA LOKALNA ORGANIZACJA TURYSTYCZNA”

Deklaracja przystąpienia do LOT

 

Oferta realizacji zadania publicznego pn. „Polsko-niemiecka wymiana uczniów w Gródku” złożona przez Stowarzyszenie Międzynarodowej i międzykulturowej Wymiany „ANAWOJ” .

Zgodnie z art. 19a ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz.450), każdy możne zgłaszać uwagi dotyczące złożonej oferty.

Uwagi należy zgłaszać pisemnie w godzinach pracy Urzędu Gminy Gródek, drogą elektroniczną na adres e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz listownie na adres Urzędu Gminy Gródek, ul. A. i G. Chodkiewiczów 2, 16-040 Gródek do dnia 25 kwietnia 2019 r.

W załączeniu oferta.

Nieodpłatna pomoc prawna na terenie powiatu białostockiego

 

Zapraszamy do punktów nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego :

Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej:

  • Białystok: Budynek Poradni przy ul. Słonimskiej 15/1, lok.42 w Białymstoku

(poniedziałek - środa 8:00 -12:00, czwartek - piątek 12:30 -16:30)

  • Łapy: Centrum Kształcenia Zawodowego w Łapach, ul. Gen. Wł. Sikorskiego 15 (poniedziałek 11:00 - 15:00, wtorek – piątek 9:00 - 13:00)
  • Wasilków: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wasilkowie, ul. Supraślska 21 (poniedziałek 8:00 - 12:00 czwartek 8:00 - 12:00)
  • Tykocin: Urząd Miejski w Tykocinie, ul. 11 Listopada 8
    (wtorek 9;00 - 13:00)
  • Czarna Białostocka: Urząd Miejski w Czarnej Białostockiej, ul. Torowa 14a
    (środa 9:00 - 13:00, piątek 9:00 - 13:00)
  • Zabłudów: w budynku MOPS w Zabłudowie, przy ul. Mickiewicza 5
    (piątek 8:00 - 12:00)
  • Michałowo: w budynku Wodociągów w Michałowie, przy ul. Leśnej 1
    (środa 8:00 - 12:00)
  • Dobrzyniewo Duże: w budynku Urzędu Gminy w Dobrzyniewie Dużym, ul. Białostocka 25 (poniedziałek 9:00 - 13:00) 
  • Supraśl: w budynku MOPS w Supraślu, przy ul. Piłsudskiego 17
    (wtorek 11:00 - 15:00, czwartek 10:00 - 14:00) 

Punkty nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego:

  • Choroszcz: przy ul. Sienkiewicza 42 w Choroszczy
    (poniedziałek - środa 8:00 -12:00, czwartek - piątek 12:30 -16:30)
  • Białystok: Budynek Poradni przy ul. Słonimskiej 15/1, lok.42 w Białymstoku
    (poniedziałek - środa 12:30 -16:30, czwartek - piątek 8:00 -12:00)

Zapisy telefoniczne od poniedziałku do piątku pod nr tel. 533 330 857 w godzinach:  
poniedziałek 8:00 - 16:00   wtorek – piątek 7:30 - 15:30 
e-mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

lub przez stronę internetową: https://zapisy-np.ms.gov.pl/

Istnieje możliwość skorzystania z dyżurów specjalistycznych utworzonych na terenie całego kraju – za pomocą środków porozumiewania się na odległość: 

https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc/dyzury-specjalistyczne

Na podstawie zarządzenia Nr 34/19 Wójta Gminy Gródek z dnia 15 kwietnia 2019 r. w sprawie zwołania zebrania wiejskiego w celu przeprowadzenia wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej Sołectwa Zubry informuję, iż Zebranie Wiejskie dla wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej odbędzie się w dniu 4 maja 2019 r. (sobota) o godz. 14,00 w Świetlicy Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Zubrach z proponowanym porządkiem obrad:

  1. Otwarcie zebrania i stwierdzenie jego prawomocności przez Wójta Gminy Gródek (lub upoważnioną przez niego osobę).
  2. Przeprowadzenie przez Wójta Gminy Gródek (lub upoważnioną przez niego osobę) wyboru przewodniczącego zebrania, który dalej poprowadzi obrady.
  3. Wybór komisji skrutacyjnej.
  4. Przeprowadzenie przez komisję skrutacyjną wyborów Sołtysa:
    1. przyjęcie zgłoszeń nieograniczonej liczby kandydatów,
    2. przygotowanie kart do głosowania,
    3. przeprowadzenie głosowania,
    4. ustalenie wyników głosowania,
    5. sporządzenie protokołu o wynikach wyborów i ich ogłoszenie.
  5. Przeprowadzenie przez komisję skrutacyjną wyborów Rady Sołeckiej:
    1. ustalenie przez Zebranie Wiejskie liczby członków Rady Sołeckiej (zgodnie ze Statutem Sołectwa Zubry Rada Sołecka może składać się z 3-5 członków),
    2. przyjęcie zgłoszeń nieograniczonej liczby kandydatów,
    3. przygotowanie kart do głosowania,
    4. przeprowadzenie głosowania,
    5. ustalenie wyników głosowania,
    6. sporządzenie protokołu o wynikach wyborów i ich ogłoszenie.

UWAGA:

  1. O ile we wskazanym powyżej terminie na zebraniu wyborczym nie uzyska się obecności 30% stałych mieszkańców Sołectwa uprawnionych do głosowania, wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadza się na następnym zebraniu w tym samym dniu po upływie 30 minut od pierwszego zebrania, bez względu na liczbę osób uczestniczących.
  2. Liczbę stałych mieszkańców Sołectwa uprawnionych do głosowania określi Wójt na podstawie Rejestru Wyborców Gminy Gródek według stanu na dzień 2 maja 2019 r.
  3. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3-osobowym, wybrana spośród uprawnionych uczestników zebrania (stali mieszkańcy uprawnieni do głosowania).
  4. Organizacja wyborów, odrębnie - dla wyboru Sołtysa oraz dla wyboru Rady Sołeckiej, zapewniająca tajność i bezpośredniość głosowania, jest zadaniem przewodniczącego zebrania i komisji skrutacyjnej.
  5. Podczas głosowania na sali znajduje się parawan umożliwiający uczestnikom tajne oddanie głosu.
  6. Uczestnik wrzuca do urny kartę do głosowania w obecności Komisji Skrutacyjnej.
  7. Na karcie do głosowania głosujący pozostawiają nie skreślone nazwiska wybranych przez siebie kandydatów. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę ważnie oddanych głosów. Nieważne są głosy  w przypadku:
    1. skreślenia wszystkich kandydatów;
    2. pozostawienia więcej nazwisk niż miejsc do obsadzenia.

Gródek, dnia 15 kwietnia 2019 r.                                                                                                    

WÓJT GMINY GRÓDEK

Wiesław Kulesza