logo eu

 

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE

Projekt pod nr FEPD.01.02-IZ.00-0011/24 pn. e-Partnerstwo dla Bezpiecznej Przyszłościrealizowany na podstawie Umowy o dofinansowanie nr FEPD.01.02-IZ.00-0011/24-00 zawartej w dniu 25.08.2025 r. jest współfinansowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027, Priorytet I. Badania i innowacje, Działanie 1.2 Rozwój przez cyfryzację, Typ 1. Rozwój e-usług publicznych na poziomie regionalnym i lokalnym, Typ 2. Cyberbezpieczeństwo.

Lider: Gmina Michałowo

Partnerzy: Gmina Dąbrowa Białostocka, Gmina Dobrzyniewo Duże, Gmina Gródek, Gmina Kuźnica, Gmina Lipsk, Gmina Szudziałowo

Projekt składa się z 10 zadań, tj.:

  1. Wdrożenie systemów informatycznych nowych e-usług oraz modernizacja już istniejących (zakłada się wprowadzenie e-usług związanych z podatkami i opłatami lokalnymi (Gmina Lipsk), wdrożenie e-usług informacji o stanie zobowiązań podatków i opłat lokalnych oraz płatności zintegrowanych z systemem mObywatel (Gmina Dąbrowa Białostocka, Gmina Dobrzyniewo Duże, Gmina Gródek, Gmina Kuźnica, Gmina Lipsk, Gmina Michałowo, Gmina Szudziałowo), wdrożenie e-przedszkola – systemu e-usług komunikacji rodzica z przedszkolem (Gmina Lipsk), wprowadzenie wydania zaświadczenia o przeznaczeniu działki w MPZP (Gmina Michałowo)).
  2. Wdrożenie systemów cyberbezpieczeństwa e-usług oraz systemów informatycznych gminy (zakłada się wdrożenie systemu antyphishingowego z platformą szkoleń pracowników oraz systemu skanowania podatności systemów, sieci i stacji roboczych)
  3. Utworzenie wspólnego Centrum Bezpieczeństwa (zakłada się wdrożenie systemu weryfikowania i testowania jakości kopii bezpieczeństwa danych oraz kopii systemów informatycznych gmin, systemu zapasowego do uruchomienia produkcyjnych systemów gminy w razie awarii serwerów systemów dziedzinowych w gminie (Disaster Recovery), systemu DLP z konsolą monitorowania i zarządzania, systemu monitorowania z analizą logów, alertami i raportami (rozszerzenie systemów wdrażanych w gminach w ramach cyberbezpieczeństwa)).
  4. Sprzęt komputerowy do zastosowań lokalnych (zakłada się zakup sprzętu komputerowego celem dokonania modernizacji oraz usprawnienia niezawodności pracy jednostek administracyjnych biorących udział w Projekcie).
  5. Systemy teleinformatyczne we wspólnej chmurze obliczeniowej (zakłada się wdrożenie systemu chmurowego do obsługi systemów cyberbezpieństwa oraz systemu chmurowego do obsługi systemów Centrum Bezpieczeństwa).
  6. Szkolenia (zakłada się realizację szkoleń specjalistycznych skierowanych do informatyków oraz pozostałych pracowników urzędów w następującym zakresie: zarządzanie infrastrukturą e-usług, bezpieczeństwo systemów, monitorowanie e-usług (szkolenie specjalistyczne informatyków) oraz system e-usług, kompetencje cyfrowe (szkolenie pracowników urzędu)).
  7. Opracowanie dokumentacji przygotowawczej niezbędnej do aplikowania – Dokumentacja techniczna (przygotowanie dokumentacji technicznej wraz z kosztorysem przez zewnętrznego wykonawcę).
  8. Opracowanie dokumentacji przygotowawczej niezbędnej do aplikowania – Studium Wykonalności (opracowanie kompleksowego studium wykonalności przez zewnętrznego wykonawcę).
  9. Doradztwo specjalistyczne – Inżynier Projektu (zakłada się świadczenie technicznego doradztwa specjalistycznego przez Inżyniera Projektu, który będzie odpowiedzialny za wsparcie merytoryczne i techniczne w procesie wdrażania e-usług oraz rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa w gminach uczestniczących w projekcie).
  10. Koszty pośrednie (koszty pośrednie obejmują: Koszty koordynatora projektu oraz personelu zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, Koszty obsługi księgowej, Koszty usług pocztowych, Koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych).

Do grup docelowych Projektu należą:

- Mieszkańcy korzystający z udostępnionych danych,

- Pracownicy instytucji publicznej, w której wdrożony zostanie projekt,

- Przedsiębiorcy na co dzień korzystający z usług publicznych świadczonych przez instytucje.

Głównym celem Projektu jest poprawa jakości świadczenia usług na rzecz mieszkańców oraz przedsiębiorców z Gmin – Partnerów oraz zwiększenie ich dostępności poprzez wdrożenie publicznych usług świadczonych drogą elektroniczną o stopniu dojrzałości cyfrowej na poziomie 5, a także wzmocnienie bezpieczeństwa cyfrowego w 7 gminach województwa podlaskiego, przyczyniające się do poprawy efektywności administracji publicznej oraz komfortu mieszkańców. Cele szczegółowe przedsięwzięcia to:

  • Wdrożenie w 2026 roku nowych oraz ulepszenie istniejących e-usług publicznych na poziomie lokalnym, spełniających co najmniej 4. poziom dojrzałości cyfrowej (17 szt. e-usług na 5 poziomie).
  • Poprawa funkcjonalności oraz integracja istniejących usług w 7 gminach, umożliwiająca mieszkańcom łatwiejszy dostęp do spraw administracyjnych online.
  • Standaryzacja, aktualizacja i optymalizacja e-usług, zorientowana na potrzeby użytkowników,
  • Zwiększenie wykorzystania oraz poprawa jakości oferowanych usług publicznych, w szczególności na poziomie administracja – biznes, administracja – klienci indywidualni, 
  • Integracja 8 szt. e-usług z platformą e-puap i Węzłem Krajowym, systemem e-doręczenia, platformą mObywatel w roku 2026,
  • wdrożenie systemów informatycznych oraz infrastruktury IT w celu zwiększenia bezpieczeństwa świadczenia e-usług na poziomie regionalnym – podniesienie poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego w 7 urzędach,
  • Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak chmura obliczeniowa, zwiększających bezpieczeństwo i efektywność zarządzania danymi,
  • Szkolenie pracowników administracji publicznej z 3 gmin w zakresie obsługi nowych systemów oraz świadczenia e-usług,
  • Zwiększenie zdolności administracji publicznej do efektywnego wdrażania i utrzymania nowoczesnych rozwiązań cyfrowych,
  • Realizacja projektu w formie partnerskiej, umożliwiającej wymianę doświadczeń i lepsze wykorzystanie zasobów pomiędzy gminami,
  • Zapewnienie interoperacyjności systemów publicznych dla efektywnej wymiany danych między gminami,
  • Wdrożenie projektu na Obszarach Strategicznej Interwencji (OSI), tj. terenach zagrożonych trwałą marginalizacją oraz obszarach wiejskich o cennych walorach przyrodniczych,
  • Promowanie modelu „chmury obliczeniowej” jako elementu optymalizacji i bezpieczeństwa danych.

Długoterminowe efekty w obszarze oddziaływania Projektu to:

  • łatwiejszy dostęp do usług publicznych, w tym świadczonych drogą elektroniczną (elektroniczny dostęp 24h/7),
  • zniesienie geograficznych i infrastrukturalnych barier w dotarciu do świadczonych usług przez 7 urzędów,
  • zmniejszenie o około 50% ilości wizyt klientów w Urzędzie Gminy Lipsk wynikających z błędów systemy lub pomyłek,
  • obniżenie kosztów administracji poprzez wprowadzenie elektronicznych usług na poziomie 5,
  • zwiększenie efektywności działania urzędów,
  • podniesienie jakości usług świadczonych przez administrację samorządową,
  • podniesienie atrakcyjności regionu dla inwestorów.

Mierzalnymi efektami realizacji Projektu są wskaźniki produktu:

  1. Instytucje publiczne otrzymujące wsparcie na opracowywanie usług, produktów i procesów cyfrowych – wartość docelowa: 7,00 szt.
  2. Liczba podmiotów wspartych w zakresie rozwoju usług, produktów i procesów cyfrowych – wartość docelowa: 7,00 szt.
  3. Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4 – transakcja – wartość docelowa: 17,00 szt.
  4. Liczba osób objętych szkoleniami w zakresie kompetencji cyfrowych – wartość docelowa: 23,00 szt.
  5. Liczba podmiotów wspartych w zakresie cyberbezpieczeństwa – wartość docelowa: 7,00 szt.

Wartość Projektu: 3 732 038,33 PLN, 

Wkład Funduszy Europejskich: 3 051 536,21 PLN

GMINA GRÓDEK:

Wartość Projektu: 421 559,90 PLN, 

Wkład Funduszy Europejskich: 344 692,41 PLN